Monday, September 3, 2012

busy bags

شنط الأنشطه

فكرتها الأساسيه انها شنطه بيتحط فيها مجموعه أدوات وخامات مختلفه حسب عمر الطفل عشان تسليه في الوقت اللي الأم مشغوله فيه ومش عايزه الطفل يضيع الوقت ده في الفرجه على التلفزيون,,أو في وقت الخروج أو السفر
الشنط دي الأم ممكن تبتكر في انها تحط فيها حاجات يتعمل بيها أنشطه مختلفه تشغل الطفل لفتره من الوقت زي قصص تلوين وكتب وورق واقلام وألوان وبازل وكرتون وأي شئ من ابتكارك ويكون مناسب لعمر طفلك وقدراته واهتماماته

بالنسبه لي أنا جربت شنطه الأنشطه بتاعه الخروج أو السفر,,وطبعا كل فتره لازم الأم تغير محتويات الشنطه عشان الطفل مايملش
وفكرتها كانت حلوه أوي ومفيده وفعلا بتسلي الطفل لفتره طويله من الوقت

طبعا محتويات الشنطه مش قاعده إطلاقا ولكن ممكن أقولكم بعض الأفكار اللي أنا جربتها 

-قصص تلوين تعليميه وألوان
-كراسه فاضيه وقلم
-ستيكر
-بازل
-بازل حروف
-كتب أو قصص
-كروت تعليميه
-عدسه مكبره
-شخصيه لعبه أو عروسه أو عربيات صغيره
لو الأطفال أكبر ممكن نحط في الشنط مقص ولزق وورق كرتون ..ويفضل استخدام كتب أو قصص أو حاجات تكون جديده على الطفل عشان يكون متشوق انه يستكشفها

من ضمن الافكار اللي عجبتني كمان للأطفال الأكبر هي شراء كاميرا مش غاليه وتكون مخصصه للطفل اللي بيحب التصوير

دي صور لأفكار مختلفه ممكن تساعدنا☺

ومن ضمن الاقتراحات كمان إن كل الأنشطه اللي جوه الشنطه تكون متحضره في البيت,,بس ده طبعا بيحتاج وقت أطول في التحضير



بس خدوا بالكم من الغلطه دي لأني وقعت فيها... أول مره أخدنا الشنطه معانا في رحله كنت حاطه فيها صلصال,,ولأن دودو لسه بيحتاج حد يلعب معاه بالصلصال لأنه لسه مش بيعرف يعمل بيه أشكال لوحده,,فكان كل ما يحب يفتح علبه الصلصال أقوله لأ مش دلوقتي ..كمان شويه (إيه السخافه دي!),, فلما فكرت اني أنا اللي حطهاله في الشنطه لقيت اني يا أسيبه يلعب بيها يا أشيلها من الشنطه أمال أنا كنت حطاها عشان أقوله لأ يا حبيبي ماينفعش تلعب بيها
يعني قصدي بلاش تاخدي في الشنطه حاجه مش مناسبه للطفل أو لسنه أو للمكان اللي حتكونوا فيه










وم

No comments:

Post a Comment