Tuesday, July 10, 2012

تجربه شبه ناجحه

أول تجارب اللعب الحسيsensory play 


كنت عماله افكر أبدأ بايه في اللعب الحسي لحد ما قررت أبدأ بمجموعه مختلفه من البقوليات والرز,,,لأنهم متوفرين وبيكونوا أشكال وألوان مختلفه ومش حيبهدلوا أوي (ده اللي توقعته)   

جهزت ملايه,, وعلبه حطيت فيها عدس وفاصوليا ورز ,,,,وحطيت   أطباق وعلب وملاعق وأدوات يلعب بيها ,,,,وجه دودو وشرحتله انه حيلعب بالحاجات دي في حدود الملايه وكان متحمس ومبسوط أوي,,,بس التجربه كانت على مرحلتين

أول مرحله ....كانت حلوه ومرحه ودودو كان مبسوط أوي وهو عمال يلعب بإيده وبالأدوات اللي حطيتهاله وينقل الحاجات من هنا لهنا وكله تمام

تاني مرحله .....بعد ماحسيت انه فهم اللعبه سيبته يلعب براحته....بعد شويه جه قاللي أنا خلصت لعب فاستغربت لأنه كان منهمك أوي وتوقعت انه حيطول عن كده,,,فدخلت أودته ولقيت ان العلبه اللي كنت حاطه فيها البقوليات فاضيه وكل الحاجه مدلوقه و مبدوره على السجاده  كلها,,,,,طبعا كل الشعارات اللي كنت بتكلم عنها اتبخرت وفضلت أزعق  وأمرته انه يلم اللي هو عمله ,,بس طبعا حيلم ايه ولا ايه,,واضطريت في الآخر اني ألم معاه بس كنت متغاظه ومش طايقه نفسي
حاولت أهدا تاني وفهمته ان حدوده هي الملايه مايطلعش براها..... نصيحتي لكل أم
☻ انك لازم تكوني واضحه  في تعليماتك وتشرفي كل شويه خصوصا أول مره
☻وكبري مساحه المفرش اللي حتحطيه تحت الطفل عشان يكون عنده مسافه أكبر للعب




بس عامه تقييمي للتجربه انها ناجحه جدا وأحمد كان مستمتع أوي وهو بيلعب أكتر من أي لعبه تانيه ,,وان شاء الله ححاول أتدارك الأخطاء المره الجايه
                                

No comments:

Post a Comment